Wednesday, 6 February 2013

Tien jaar

Gisteren kwam ik er plotseling achter dat ik dit jaar precies tien jaar schrijf. Nu ben ik 25 en bezig aan Het Eiland in de Mist...Op mijn vijftiende startte ik "officieel" met schrijven, toen ik begon aan mijn allereerste roman, In Licht en Schaduw. Om dit heugelijke feit te vieren, besloot ik een lijstje te maken van alle verschillen...Althans, dat was de bedoeling. Wat is er nou helemaal veranderd in die afgelopen tien jaar? Naar blijkt bijzonder weinig... ;) 





                                               In Licht en Schaduw                  Eiland in de Mist


De hoofdpersoon is:
Een meisje van 15 met een bijzondere naam (Mare/Lucia)
Een meisje van 16 met een bijzondere naam (Nimue)
Die aan het begin van het verhaal erachter komt dat:
Haar oorsprong ligt in een onbekende, andere wereld
Haar oorsprong ligt in een mythisch eiland dat ze alleen uit sprookjes kent
Hoewel….
Ze gewoon op aarde gereïncarneerd is
Ze gewoon in Breizh geboren is
Dit is omdat:
Haar familie haar wilde laten herstellen van haar trauma door de vijand
Haar moeder haar veilig wilde houden voor de vijand
Haar achtergrond heeft te maken met:
Een tragische familiegeschiedenis die uitmondde in oorlog
Een tragische familiegeschiedenis die uitmondde in een breuk
Met als gevolg…:
Dat de vijand ook haar bloedverwanten zijn
Dat de vijand ook haar bloedverwanten zijn
Dit ontaardt in:
Een lange reis om de Vorst te ontlopen
Een lange reis meer informatie te krijgen over de Asklepios Congregatie
Maar uiteindelijk:
Wordt ze toch ontvoerd en gevangen genomen
Laten zij en haar broertje zich expres “ontvoeren” om het Instituut in de komen
En valt ze in de handen van:
Haar oudere, verbitterde neef
Haar oudere, verbitterde neef

Die haar nodig heeft voor:
Haar bijzondere krachten
Haar bijzondere, genezende krachten
Die ze heeft geërfd van:
Haar vader, de koning
Haar moeder en grootmoeder
Tijdens haar verblijf ontdekt ze:
Een verborgen deel van haar familiegeschiedenis, aan haar onthult door haar neef Kain
Een onbekend stuk uit haar familiegeschiedenis, aan haar onthult door haar neef Cormack, en deels door verslagen van haar overleden oom Benji
De enige verbinding die ze met haar geliefde ouder heeft, is:
Een ketting van haar overleden vader Thoriël, waaruit ze haar krachten put
Een dagboek van haar verdwenen moeder Rona
Tijdens haar verblijf, komt ze in contact met:
Kamali, een Lichtwezen, die als haar gids optreedt en die alleen zij kan zien en horen
De geesten, die alleen zij kan zien en horen
De reden van dit contact is:
Omdat ze de prinses van Illumia is, met de daarbij horende Krachten van het Licht
Omdat haar grootmoeder – en daardoor haar moeder - met de Andere Wereld in verbinding stonden
Uiteindelijk ontsnapt ze met behulp van:
Vier mysterieuze en rauwe mannen (en één vrouw) met vreemde namen en schemerige achtergrond
Eén mysterieuze en rauwe gevangene, met een vreemde naam en schemerige achtergrond
De climax van het verhaal bestaat uit:
Een magische transformatie van mens naar dier voor één van de sleutelpersonages, die daarmee verlossing bereikt
Een magische transformatie van dier naar mens van één van de sleutelpersonages, die daarmee bevrijd wordt


Lucia, Dame in Nood pur sang, en Steffan, prins der perenhoofden


Het moge duidelijk zijn dat ik in de afgelopen drie jaren waarin ik tot de uiteindelijke vorm van Eiland in de Mist ben gekomen geen moment aan In Licht en Schaduw heb gedacht. Gelukkig zijn het ook twee zeer verschillende verhalen, met andere personages, andere thematiek, verhaallijn en - godzijdank- schrijfstijl. Het wordt pas echt eng als ik de laatste alinea van (de willekeurig uitgekozen) bladzijde 75 in word van zowel Het Eiland in de Mist als In Licht en Schaduw naast elkaar leg:






Eiland in de Mist, 2013:


Ik draai me op mijn rug en staar de duisternis in. Het maakt niet uit of ik mijn ogen openhoud of dichtknijp. Ik bedenk me hoe vreemd het is om de zee niet vlakbij te horen. Met deze wind zouden er flinke golven zijn, die tegen de naaldklippen uiteen spatten. De zeemeeuwen zouden hun naargeestige kreten boven ons huis slaken…Maar we zijn niet thuis. Er is geen thuis.
Ik trek de deken over mijn hoofd zodat ik het lege geluid van de wind niet meer hoef te horen en draai me weer op mijn zij. Als vanzelf vindt mijn hand de talisman onder mijn kleren; ik krul mijn vingers eromheen in een gebaar dat vertrouwd begint te voelen. Eindelijk laat ik de duisternis over me heen spoelen, als het water uit de zee, en slaap ik zonder dat ik mijn dromen kan herinneren.
Arthur en Nimue en de Scene Die Niet Meer Bestaat



In Licht en Schaduw, 2003:

Toen de schemering inviel hield de regen op. De lucht bleef grijs en bedekt, maar af en toe piepten er van tussen de wolken een paar sterren. Het was een geruststellend gezicht.Ze hielden halt en strekten even hun stijve ledenmaten. Er was gewoon geen geschikte plek voor een kamp, dus moesten ze het doen met wat ze hadden.Saphos plantte wat scherpgepunte stokken in de grond waarover hij een geoliede doek hing.Asharr en Steffan haalden de zadels van hun paarden af. Uit een zadeltas haalde Steffan een drietal opgerolde dekens, die hij over de zwetende paardenlijven legde om ze geen kou te laten vatten. Hij zuchtte en klopte zijn vale ruin op de hals. Het arme dier wist vast niet wat het overkwam.Ze aten een karig maal van brood. Een vuur zat er ook niet in, daar was het gewoon te nat voor en bovendien groeide hier niets dat als voldoende brandhout kon zorgen. Het enige dat ze konden doen, was vroeg naar bed gaan.



Tien jaar later, en ik ben mijzelf ernstig aan het plagiëren! :)

4 comments:

Anonymous said...

Pijnlijke constatering enerzijds, maar je bent in al die jaren wel dicht bij jezelf gebleven anderzijds... Ik vind het moedig om het uit te zoeken en dan ook nog eens online te plempen. Als ik soms oud werk van mezelf terug lees... nou ja... zou ik niet snel nog online zetten, zeg maar. ;)

Mara Li said...

Och, dat pijnlijke valt wel mee...:) In feite lijken de verhalen helemaal niet op elkaar. Ik heb de tabel natuurlijk ook voor de lol zó gemaakt, dat de overeenkomsten extra naar voren komen. De verschillen zijn groter, maar die lieten me niet zo hard om mezelf lachen ;) Dank je voor je comment! :D

Burbick said...

Misschien zou je kunnen stellen dat dit verhaal met deze thema's voor jou een soort van oerverhaal is? Met die aanname in het achterhoofd zou je uit dit schema weer kunnen destilleren wat belangrijke waarden voor jou zijn, althans in een verhaal. Ik lees als terugkerende thema's familie en tegenstrijdige familiebanden (familieleden die vijanden blijken te zijn); een verborgen of onbekende afkomst; een sterke geestenwereld (verlangen naar 'meer' dan onze werkelijkheid, magie e.d. en daarbij ook eenheid met natuur); en een behoefte (zo lijkt het) aan sterke vrouwfiguren. Kan je daar iets mee? Je hebt mij er in elk geval toe geinspireerd om mijn verhalen ook eens onder de loep te leggen ;)

Mara Li said...

Ja, knap hoe je de spijker op z'n kop slaat daar :) Die twee vijandige familieleden zijn denk ik wel toeval, hoewel "familiebanden" als thema wel weer iets is wat ik graag laat terugkeren. Al die andere dingen kloppen inderdaad precies! :)
Ben benieuwd wat er bij jou uitkomt als je eens op zo'n manier naar jouw thema's kijkt ;)